CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Thursday, October 14, 2010

dedikasi buat uda dan dara dalam konteks berdarah manis

salam 1malaysia.


pada tanggal 10.10.10 yang lalu, abang telah melangsungkan pertunangan dengan seorang gadis yang dikenali dengan panggilan kak fiza oleh aku dan nana di rumah kak fiza di kajang. gadis bernama kak fiza yang berumur sebaya dengan abang ini telah dikatakan telah mencuri organ-organ berikut dari abang.


1. hati; penyebab abang bersifat jiwang dalam pertuturan dan mesej
2. otak; penyebab abang tidak keruan tiap kali berjauhan dengan kak fiza
3. perut; penyebab abang jadi debab sebab kak fiza bagi abang makan banyak-banyak


mereka telah berkenalan sejak dari bangku sekolah rendah lagi sewaktu berumur 10 tahun tetapi perkenalan sewaktu budak-budak buta cinta dulu memang amat tidak mengesankan di hati masing-masing. tambahan pada waktu tersebut, masing-masing belum pun mencapai tahap nirwana untuk mengerti apa itu cinta.


dalam 10 tahun terpisah, abang telah dikejutkan oleh satu berita yang boleh tersayat hati jika mendengarnya. ha? nak dengar gak? tapi nanti tersayat hati? takpe? ok. kak fiza yang pada masa itu sedang menjalani program diploma di sebuah universiti milik penjana elektrik negara telah ditimpa kemalangan yang amat dahsyat sehingga menyebabkan kak fiza mengalami kecederaan parah dan trauma yang panjang. kak fiza ditempatkan di unit rawatan rapi dan pada masa itu, selepas 10 tahun, abang berjumpa semula dengan kak fiza.


abang kemalangan? ada. apa pulak tak ada. masa abang di bangku sekolah menengah sebelum ambil peperiksaan menengah rendah, dia memang ke sekolah menaiki basikal. nak dijadikan kemalangan, seorang mamat yang bajet aku-hensem-wey-tolong-la-pandang telah mengurat seorang awek di sebuah perhentian bas. mamat bajet aku-hensem-wey-tolong-la-pandang tersebut hanya memperlahankan kenderaan sambil memandang tepat ke arah awek yang menunggu bas di perhentian bas tersebut. awek yang diurat oleh mamat bajet aku-hensem-wey-tolong-la-pandang tu tidak sama sekali melayan mamat bajet aku-hensem-wey-tolong-la-pandang itu.


lalu, dek kerana syok sendiri mengurat, mamat bajet aku-hensem-wey-tolong-la-pandang tu telah terlanggar abang yang pada ketika itu sedang ralit mengayuh basikal pulang dari sekolah. abang aku jatuh terduduk dan terseliuh di pinggang serta mangalami kesakitan di bahagian belakangnya yang masih dirasai hingga kini. abang yang juga seram jika ternampak ular dan kelkatu itu tidak boleh duduk, berdiri atau berjalan terlalu lama kerana dikhuatiri belakangnya akan sakit.


tanggal september 2009 bermulalah kisah si uda dan dara ini ngedate bersama atas dasar 'kawan je'. sebulan selepas itu raya kan. ha... mereka dah start kunjung mengunjung. november yakni bulan kedua 'kawan je' tu kan, ha... jeng je jeng!!! deklarasi percintaan diucapkan... actually akhirnya diucapkan juga oleh abang kepada kak fiza selepas sekian lama minta pandangan aku [yelah. ni baru kali ke-2ke 3 abang dan aku dah berbelas kali dah kan]. lepas tu bermula lah episod ke episod yang mengandungi suka, duka, ceria, gembira dan macam-macam lagi dalam yang mewarnai hidup mereka berdua.


10.10.10


tarikh yang baik untuk mengikat pertalian mereka. hantaran pertunangan sebanyak 11 dulang dari pihak lelaki dan 13 dari pihak perempuan mengesahkan pertunangan antara abang dan kak fiza. aku yang turut berada di tempat kejadian berasa pelbagai perasaan yang sukar aku ungkapkan dengan kata-kata. aku gembira. aku sedih. aku suka. semua ada. lepas ini masing-masing abang dan kak fiza akan melangkah ke satu tingkat lagi dalam hidup mereka. begitu juga dengan orang di sekeliling mereka.


aku juga gembira sebab keluarga aku bersatu pada hari itu. abang bertunang dengan kak fiza. dan ini kali pertama aku bawa lelaki jumpa ayah sebab aku ajak [w] datang abang aku bertunang. kesemua 13 lelaki yang mendampingi aku, tak seorang pun yang 'bertelur' nak jumpa ayah tapi hegeh nak bawa aku ke sana sini. penerimaan keluarga okay cuma perlu adjust sana sini sikit supaya lebih presentable. wahahahah! tapi yang aku excited lebih sebab aku tak ada kakak. jadi perasaan nak berkakak ipar tu meluap sikit lebih dari yang lain.


yang paling penting. kepada abang dan kak fiza, entri kali ini adalah khas buat abang dan kak fiza. owang sayang kowang!






selamat bertunang!


















3 contengan:

Aqilah Maaroff

congrats bro. tak lama lagi lu akan mendapat seorang kakak ipar. dan tahniah juga pasal dah bule bwak laki jumpe mak ayah. aku bile lagi wehhhh~!! hahaaa

weh bro jangan lupe jadi follwer blog aku. aku ni baru berkecimpung. so, nanti kalu ade yg tatau gwa berguru nan lu.

khalidahmacambaguss~O_o

selamat bertunang pada mereka juga...moga kekal ke jinjang pelamin...

ko jgn la emo sangat ye...aku tau ko ada sorang abg je....aku dah pernah rasa perasaan tu dulu...

btw, tabah ok...doakan yg baik2 saja...;)

Nurul Ain Hafizah

Bro.. hehe.. trimas... ala.. ni pun first time and alhamdulillah disambut baik oleh family aku asalkan aku settlekan sume study aku dolu. =)


kda.. hehe.. ko faham perasaan aku. aku tak rasa kak fiza ambil abang aku, tapi aku rasa kak fiza dah masuk dalam family aku. trimas for the advice.